Lackering av portlights för Rutgerson Marin. Bilder: Rutgerson Marin, PWM Foto/Laray AB

Charlotte Rutgerson, vd, Rutgerson Marin: ”Larays lösning stärker hur slutkunderna uppfattar helhetskvaliteten”

Laray AB är sedan 2017 Rutgerson Marins leverantör av ytbehandling och lackering av rostfria ramar till portlights (skrovventiler). Rutgerson Marin valde Laray tack vare kvalitet, finish samt flexibel, lösningsfokuserad service.

– När vi väljer leverantör finns inget kompromissutrymme när det gäller kvalitet. Våra slutkunder – båtägarna – har höga krav, då måste våra krav vara minst lika höga. Det handlar om hur våra produkter uppfattas på marknaden, säger Charlotte Rutgerson, vd, Rutgerson Marin.

Rutgerson Marin, grundat 1976 i Marstrand på västkusten, utvecklar och tillverkar båttillbehör. Exempel på produkter är beslag till segel och däck, block, ventiler (båtfönster) och. Försäljningen sker främst via återförsäljare i över 40 länder, men även båtbyggare, segelmakare och butiker är kunder.

Utmaningen: väder, vind och höga krav på kvalitet och finish

Slutkunderna är seglingsentusiaster och båtägare, ett kundsegment känt för att ha riktigt höga krav på funktion, kvalitet och finish.

– Alla som seglar vet hur viktigt det är att utrustningen är robust och av god kvalitet.

Alla delar på en båt utsätts för hårt slitage. Inte minst saltet sliter, men även UV-strålningen utsätter ytor för ständiga påfrestningar. Därför är rätt ytbehandling och lackering av största vikt.

– Det handlar om att kombinera högsta kvalitet och robusthet med en estetiskt tilltalande finish. Som båtägare vill man att ens flytande dröm ska vara snygg.

Lösningen: specialprocess med 2 x pulver, primer och topp

Laray lackar ramarna till portlights, eller skrovventiler för Rutgerson Marin.
Tidigare hade Rutgerson Marin haft problem med att pulverlacken släppte från det rostfria underlaget på skrovventilernas ramar. När man vände sig till Laray togs en speciallösning fram. Urban Carlsson, vd, Laray, berättar:

– Vi använder ett lacksystem som består av två varv med pulver, ett varv primer med andasfunktion och avslutningsvis en topplack. Vi har hittat ett bra koncept, Rutgerson Marin är nöjda – och även deras slutkunder, då har vi lyckats.

Båda standardkulörerna på portlights lackas hos Laray.
– I dagsläget kör vi svart och vit. Men vid behov kan vi även köra andra kulörer, säger Urban.

Nya modevindar blåser, fler kulörer i sikte

Det går mode även i båtdesign. Ramarna på Rutgersons portlights levererades länge i rostfritt, men sedan ett antal år lackas merparten i skrovets färger, oftast svart eller vitt.

– På våra portlights matchas kulören på ramen även med akrylglaset, berättar Charlotte.

Det händer att Rutgerson Marin får beställningar på kustomiserade produkter, även detta kan för det mesta lösas.

– Vi har levererat detaljer i blått och grått, men det är ganska ovanligt.

Varsam packning av nylackat gods: ”Specialrutiner för bästa finish”

Det är inte bara ytbehandlingen och lackeringen som gör att slutkvalitet och finish håller måttet, det handlar också om maskering, packning och emballage. Laray har särskilda rutiner för hur känsligt gods hanteras och packas.

– Bland annat packar vi alla portlights-ramar med rena foamskivor, som skyddar ytan optimalt. Det är viktigt för oss att det blir top notch, vi är medvetna om hur höga kraven är från Rutgerson Marins slutkunder, säger Urban.

Effekten: högre kvalitet, tidsbesparing och nöjda slutkunder

Eftersom kvalitet och finish är subjektiva begrepp så tog Laray fram en speciell standard tillsammans med Rutgerson Marin. Det handlar om att skavanker ej ska vara synliga inom ett överenskommet avstånd från produkten för att den ska vara godkänd. Med detta tillvägagångssätt kan idag alla som inspekterar och kontrollerar det lackade godset tydligt avgöra om ytegenskaperna faller inom ramarna för uppställda kvalitets- och finishkrav.

– Detta är ett exempel på den goda dialog vi har med Laray. Att helt enkelt ta fram en kvalitetskontroll som passar just våra produkter är ett strålande exempel på riktigt god, flexibel service, säger Charlotte Rutgerson.

Ömsesidigt uppskattat samarbete, ”allt flyter på bra”

Charlotte och hennes kollegor på Rutgerson Marin uppskattar samarbetet med Laray.

– Vårt primära fokus är att våra slutkunder ska vara nöjda. Tack vare Larays tekniska expertis, noggrannhet, lösningsfokus och höga servicegrad kan vi hålla detta löfte.

När samarbetet flyter på bidrar det till att effektivisera processerna för Rutgerson Marin.

– När kvaliteten och helhetsleveransen är så bra behöver vi inte kontrollera allt i minsta detalj, det sparar värdefull tid för oss. Det gör att vi kan fokusera på att utveckla, tillverka och leverera ännu fler innovativa komponenter till båtar, för seglingsentusiaster och båtfolk världen över, säger Charlotte Rutgerson, vd, Rutgerson Marin AB.

Läs gärna mer om Rutgerson Marin här.

Tillverkningsprocess för portlights (skrovventiler) – från råmaterial till färdig produkt

När råmaterialet levereras till Rutgerson Marins anläggning i Marstrand startar en effektiv mekanisk process, som på en gång är hantverksmässig och automatiserad.
Materialet (stålet) till ramarna kapas och formpressas hydrualiskt innan hål stansas ut. Sedan maskeras ramarna, innan de skickas till Laray för lackering.

– Vi har valt att maskera inhouse, det funkar bra och är win-win för oss och Laray, berättar Charlotte Rutgerson.

När Laray har lackat, kvalitetskontrollerat, emballerat och packat godset går det i retur till Rutgerson.

– Vi använder Larays regionala fraktpartner, Runessons Åkeri. Det fungerar väldigt bra.

Läs också: Logistik, lager och transport hos Laray

Åter hos Rutgerson Marin monteras akrylglasen, som också tillverkas inhouse, i ramarna. Efter en sista check är skrovventilen redo att packas och skickas till återförsäljare eller slutkund, för att så småningom monteras i skrovet på en båt någonstans i världen – och hålla i många, många år.

Fler kundcase