Hos Laray, systemleverantör av avancerad ytbehandling och lackering, hanteras hundratalet pallar med gods varje vecka. Varje gång en transport ankommer startar en kedja som inte bryts förrän avsynat gods levererats. Den stora variationen på gods, artiklar och komponenter som ska ytbehandlas och lackeras ställer högsta krav på logistik, struktur, kunskap och erfarenhet genom hela kedjan.
– Det gäller att vara uppmärksam. Redan när godset lastas av och packas upp måste eventuella avvikelser upptäckas, annars kan det bli fel hela vägen. Och efter 25 år på Laray har jag bra koll och ett tränat öga för både detaljer och helhet, säger Patrik Scheldt, lager- och logistikansvarig på Laray AB.
Patrik började på Laray 1999. Efter att ha tidigare kört lastbil i sitt och broderns åkeri ville han ha en fast punkt och jobba med något nytt.
– Jag började i produktionen och har lärt mig verksamheten från grunden. Framför allt jobbade jag med maskering och hängning, men jag har även arbetat lite i lackeringen. Att involveras i hela kedjan från början har gett viktig erfarenhet.
Redan från start har Patrik trivts på Laray. Han uppskattar eget ansvar, det ger ökat engagemang.
– Att känna tillit från ledningen är viktigt. Vi har bra chefer som är trygga med att jag sköter logistik, lagerhantering och leveranser med fullt fokus på att möta kundernas krav.
Fokus på slutleveransen startar redan vid lossning av ankommande gods.
– När godset har lossats ska det sorteras, enligt batchnummer och andra kriterier. Allt ska öppnas, många artiklar ligger styck-emballerade vid inleverans. När godset är inspekterat ska det in i produktionen, maskeras och hängas för lackering.
Avancerad maskering – osynligt kvitto på synligt resultat
Maskering av gods som ska lackeras är inget som syns på den levererade produkten. Samtidigt är resultatet i allra högsta grad synligt; god maskering ger goda resultat. Laray har en särskild avdelning för avancerad maskering, en viktig kugge i leveranskedjan för kunna erbjuda systemleveranser till krävande applikationer.
– Maskeringen är a och o för det slutliga resultatet. Om maskeringen är undermåligt utförd kommer det både att synas och påverka kvalitet och utseende. Det är viktigt att denna process inte ses som en ”kringtjänst”, utan som en bärande del i vår leveranskedja, säger Urban Carlsson, vd, Laray AB.
Avsyning och kvalitetskontroll
Allt ytbehandlat, lackerat gods som lämnar Laray avsynas noga, artikel för artikel. Minsta avvikelse från kundens specifikation dokumenteras, rapporteras och åtgärdas.
– Även detta är ett steg i kedjan som måste utföras noggrant. Det är sista anhalten före leverans, vi skickar ingenting som inte håller måttet, säger Patrik.
Service och kontroll genom hela kedjan
Att ha både detaljfokus och helhetsperspektiv på allt gods som passerar genom Laray varje vecka ställer krav på struktur, engagemang, samarbete och dialog.
– Kommunikationen är jätteviktig. Inga frågetecken är för små, finns minsta oklarheter om produkten, uppdraget, specifikationen eller projektet så lyfts och åtgärdas detta direkt. Ofta har jag direktkontakt med kunden, det är det effektivaste sättet att komma framåt inom satta tidsramar.
Proaktivt och prestigelöst samarbete gör leveranskedjan stabil
Hos Laray lyser prestige med sin frånvaro. Alla hjälps åt och löser det som behöver göras. Och även om lager och logistik huvudsakligen ligger inom Patriks roll, så brister inte kedjan om det skulle köra ihop sig.
– Det är en trygghet för både oss och våra kunder att vi jobbar så flexibelt och prestigelöst. Om det kör ihop sig av någon anledning så täcker ofta vd Urban eller produktionsledare Caroline upp.
Pålitliga leveranser för samhällsviktig industri
Ett exempel där Laray möter extremt höga krav på såväl avancerad ytbehandling och lackering som leverans- och logistiksäkerhet är VBG Group Truck Equipment, tillverkare av kopplingsanordningar för lastbilar.
– Varje vecka tar vi emot ett trettiotal pall med gods och komponenter från VBG. Varje beställning har en satt leveransdag, klockan börjar ticka så fort bilen lastas av, berättar Patrik.
Tack vare att Laray sedan över 20 år lyckats möta de höga kraven fortsätter VBG att välja Laray.
– Vi skickar ofta produkterna direkt till VBG:s kunder, det är måttet på förtroendet de har för oss. Det är också ett bra kvitto på att vår logistik- och leveranskedja är stark och stabil, från lossning av inkommande gods till slutlig avsyning, säger Urban Carlsson, vd, Laray.
”Del av något större, med frihet under ansvar”
Patrik gillar sitt arbete på Laray. Efter 25 år är det fortfarande utvecklande.
– Vi är ett bra team. Alla bidrar, engagemanget är högt. En bra arbetsmiljö bygger på att det är schysst åt bägge håll, säger Patrik Scheldt, lager- och logistikansvarig, Laray AB.
Kontakta Patrik när det gäller:
• In- och utleveranser
• Logistik
• Frakter
• Lagersaldo (gods)
Mer om Patrik:
Vad gör du när du inte håller örnkoll på Larays gods- och leveransflöden?
– Buggar, det är ett av mina största intressen. Bland annat är jag hjälpdansare i nybörjarkurser i bugg, steg 1 och steg 2. Det är en bra hobby, motionen får jag på köpet. När det är dags för avslutningsfest med buggkursgänget kör brorsan bugg-bussen till Båberg, ett känt dansmecka utanför Trollhättan. Sommartid gillar jag att gå ut med min lilla båt och dra lite makrill. Att plocka svamp är också trevligt ibland.