Hos Laray AB, ledande systempartner inom avancerad ytbehandling och lackering, ges drivna medarbetare möjlighet att växa och utvecklas. Caroline har arbetat på Laray sedan augusti 2023. Hon hade ingen tidigare branscherfarenhet när hon erbjöds jobbet i produktionen. Ett år senare är hon produktionsledare och kundansvarig.
– Allt handlar om intresse, driv och ambition. Jag började i lackeringen och fick lära mig grunderna i hantverket. Eftersom jag är nyfiken och genuint intresserad ställde jag massor av frågor och lärde mig fort. Efter ett par månader erbjöds jag rollen som produktionsledare och kundansvarig, säger Caroline Bernhardsson, Laray AB.
Laray är leverantör till flera stora samhällsviktiga industrier, bland annat ytbehandlas och lackeras komponenter till försvarsmateriel på anläggningen på Tjörn. Denna typ av kunder ställer höga krav på såväl kvalitet, resultat som administration och logistisk struktur.
– En god produktionsplanering är avgörande. Framförhållning och nära dialog med kunden är förutsättningar för att vi ska kunna motsvara de höga krav som ställs idag, säger Urban Carlsson, vd, Laray AB.
Urban är mycket nöjd med rekryteringen av Caroline.

– Jag såg hennes potential. Det handlar om att anställa talanger och internutbilda i de färdigheter som verksamheten kräver. Attityd, inställning och personliga egenskaper är viktigare än bakgrund och branscherfarenhet. Och att anställa någon utifrån har gett oss nya insikter.
Caroline är ofta den första Larays kunder möter. Det kan handla om offertförfrågningar, beställningar, produktions- och leveransplanering.
– Vi jobbar alltid som ett team för att ge kunderna bästa möjliga bemötande, service och leverans. Men styrningen och ledningen är avgörande; tydlighet och struktur i den interna kommunikationen är en förutsättning för att alla i teamet ska kunna leverera rätt kvalitet i rätt tid, säger Caroline.
Uppskattad kontaktperson för yrkeselever
De gymnasieelever från framför allt Nösnäsgymnasiet som gör sin APL (Arbetsplatsbaserat lärande) hos Laray uppskattar också Carolines tydliga ledar- och mentorskap.
– Det är viktigt att skapa goda förutsättningar för lärande under APL-perioderna. Målet är alltid att kunna erbjuda anställning, Laray växer och behöver fler kvalificerade medarbetare.
Läs också: Givande samarbete kring yrkespraktik bidrar till kompetensförsörjning i växande bransch
”Man måste skapa sin egen arbetsmiljö”
Enligt Caroline ligger en stor del av ansvaret för arbetsmiljön på individnivå. På ett företag som Laray, där personligt driv och utvecklingsvilja uppskattas, finns alla möjligheter att växa och ta plats.
– I grunden handlar det om att bidra med det verksamheten behöver. Genom att se mig själv som en viktig kugge i hjulet kan jag både växa själv och få medarbetarna och verksamheten att utvecklas, säger Caroline.
Kundupplevelser skapas av medarbetarnöjdhet
BX = CX + EX. Matematik? Nej, formeln för kundnöjdhet. Brand Experience, BX, står för kundens upplevelse av varumärket. CX, Customer Experience, är kundupplevelsen i sin helhet, i praktiken. EX står för Employer Experience.
– Medarbetarnöjdhet, EX, är oerhört viktigt för Laray. Är våra medarbetare nöjda gör det ett bättre jobb, vilket skapar bättre kundupplevelser. Samtidigt är det precis som Caroline säger, att alla medarbetare är medansvariga för att skapa en god arbetsmiljö. Det tycker jag att vi har lyckats med, säger Urban Carlsson, vd, Laray AB.
Framtidsbransch med stora möjligheter
Behovet av Larays tjänster fortsätter att öka. Efterfrågan på avancerad ytbehandling och lackering växer inom flera branscher, svensk industri förväntas fortsätta gå bra.
– Ett medskick från mig till alla som söker ett praktiskt, utvecklande och viktigt arbete i svensk industri är att snegla på utbildningar och jobb inom lackering och ytbehandling. Jobb finns och för den som vill satsa på ett intressant och utvecklande jobb finns goda framtidsmöjligheter, säger Caroline.
Vill du jobba hos Laray? Kontakta oss idag!
Lackerare – ett yrke med oförtjänt rykte?
Det finns fördomar om att lackering fortfarande är en smutsig och hälsofarlig verksamhet. Så är det inte längre.
– Hos Laray, och alla andra seriösa lackeringsanläggningar, är säkerhetstänket rigoröst. Skyddsutrustning är en självklarhet, utsug och ventilation sörjer för god luftkvalitet. Alla medarbetare hos Laray erbjuds regelbundna säkerhetskontroller, enligt rådande branschrekommendationer, säger Urban Carlsson, vd, Laray AB.
Mer om Caroline:
Vad gör du när du inte leder produktionen på Laray?
– Förutom att jag tränar mycket så sysslar jag bland annat med pistolskytte och kör motorcykel. Att styrketräna gör att jag mår bra och orkar mer på jobbet, som ibland också kan vara fysiskt. Jag har en aktiv livsstil och söker gärna nya utmaningar, både på jobbet och fritiden.
Kontakta Caroline när det gäller:
- Offertförfrågningar
- Beställningar
- Produktionsplanering
- Leveransplanering
- Kvalitet och miljö
- APL, elevpraktik