I industriområdet Wallhamn på Tjörn, ett par kilometer från Laray AB, har Nösnäsgymnasiet, Fordons och transportprogrammet, sin anläggning. Här utbildas årligen ett fyrtiotal elever till bland annat lackerare, bilskadereparatörer och fordonstekniker. Laray välkomnar årligen elever på APL (Arbetsplatsförlagt Lärande) från utbildningen, där en av programfördjupningarna är industriell lackering.
– Tack vare goda samarbeten med företag som Laray kan våra elever tillgodogöra sig den praktiska erfarenhet de behöver. Med bra APL-platser ges eleverna rätt förutsättningar när de går ut i arbetslivet, säger Magnus Jacobsson, yrkeslärare, Nösnäsgymnasiet, Fordons- och transportprogrammet.
Det råder brist på lackerare. Bristen gäller såväl fordonslackering som industrilackering, men det är inom industrin behovet verkar öka mest. De senaste årens tillväxt för svensk industri, med fokus på försvarsmateriel och komponenter till energibranschen gör att behovet av högkvalificerad arbetskraft fortsätter att öka.
– Att utbilda sig inom lackering är ett bra karriärval. Industrilackering är en bransch med växtvärk. Industriell, avancerad lackering är så brett, ”allt från häftstift till raketer behöver ytbehandlas och lackas”, brukar jag säga till våra elever, berättar Magnus Jacobsson.
Utbildningen på Fordons- och transportprogrammet innefattar 15 veckors APL. Sedan ett par år tar Laray regelbundet emot APL-elever från Nösnäsgymnasiet.
– Eftersom Nösnäsgymnasiets utbildningsanläggning är en av relativt få som har egen sprutbox och lackeringsutrustning* så har våra elever goda grundkunskaper när de går ut på APL i trean. Detta gör att de har bättre förutsättningar att tillgodogöra sig erfarenheten. Det betyder också att de kan bidra mer till företagets verksamhet.
All undervisning på Fordons- och transportprogrammet är individanpassad.
– Även detta gör att våra elever blir starkare, alla får lära och utveckla färdigheter. Ju mer mogen eleven är i sitt blivande yrke, desto bättre APL-praktik.
Drivs av en övertygelse att varje APL-period ska vara relevant och givande
Magnus började själv som lärling inom lackering vid 16 års ålder, efter att ha hoppat av gymnasiet. Gymnasiekompetensen läste han in i 25-årsåldern, när han var 40 läste han in lärarbehörighet på universitetet. Nu är han tillbaka i lackeringsvärlden, i yrkeslärarrollen.
– När jag själv jobbade med plåt och lack, inom såväl bilskadebranschen som industrin, var det tydligt att många lärare och handledare inte hade relevanta kunskaper i yrket. Detta gjorde att elevernas praktik inte alltid blev så lyckad. Min drivkraft som yrkeslärare är att, utifrån min erfarenhet, kunskap och kompetens i lackeringsyrket, skapa bästa möjliga förutsättningar till bra resultat för elevernas APL.
Målet är att Arbetsplatsförlagt Lärande ska övergå i anställning
APL, Arbetsplatsförlagt Lärande, har alltid som syfte att leda till jobb. Från Nösnäsgymnasiet, Fordons- och transportprogrammet går de flesta eleverna direkt vidare till yrkeslivet.
– Av den senaste avgångskullen här, 2024, var det 12 av 13 elever som redan fått jobb. Den trettonde blev också erbjuden anställning, men valde en annan bana.
Trivsel och personkemi är avgörande för en bra matchning och anställning.
– APL-platsen måste funka för alla tre parter: för eleven, för skolan/yrkesläraren samt för arbetsplatsen.
Larays engagemang viktigt och uppskattat
Laray har sedan samarbetet startade totalt haft ett tiotal APL-elever från Nösnäsgymnasiet. Larays Caroline Bernhardsson, Produktionsledare och Kundansvarig, fungerar som mentor och handledare till eleverna. Hon är också skolans kontaktperson.
– Eleverna trivs verkligen hos Laray. Caroline är toppen, mycket kunnig inom avancerad lackering och ytbehandling. Hon och resten av medarbetarna på Laray får eleverna att känna sig välkomna, uppskattade och trygga. Då presterar de bättre.
Magnus vill uppmuntra fler företag att välkomna elever på APL.
– Visst är det en investering i tid och resurser, men vi får inte glömma att eleverna också bidrar med kunskap och nytänk. Företag som Laray gör inte bara en viktig samhällsinsats, de berikas samtidigt med morgondagens kunskap, redan idag, säger Magnus Jacobsson, yrkeslärare, Nösnäsgymnasiet, Fordons- och transportprogrammet.
Larays vd: ”Samarbetet kring APL viktigt för Laray och branschens framtid”
För Laray, liksom för hela branschen, är inflödet av ny kompetens viktigt.
– Branschen växer, därmed efterfrågan. Vi ser ett ökat behov av våra tjänster och därför är det viktigt att Laray fyller på med nya, välutbildade medarbetare, säger Urban Carlsson, vd, Laray.
Samarbetet mellan Nösnäsgymnasiet, Fordons- och transportprogrammet, fungerar bra. Ett bevis för detta är att en tidigare elev nyss blivit anställd hos Laray.
– Vi har alltid en bra dialog med skolan och uppskattar samarbetet. Hos Laray får eleverna kunskap och nya färdigheter i avancerad industriell ytbehandling, bland annat robotlackering och pulverlackering. De APL-elever Laray tar emot har alla förutsättningar till framtida jobb i en växande bransch, säger Urban Carlsson, vd, Laray.
Om Nösnäsgymnasiet – ”Öppet för verkligt lärande”
Nösnäsgymnasiet är en kommunal gymnasieskola i Stenungsund med drygt 1350 elever och 160 lärare. Skolan byggdes 1976 och invigdes 1977. Tillbyggnad har skett i flera etapper. Sommaren 1996 bytte skolan namn från ”Nösnässkolan” till ”Nösnäsgymnasiet”, men det gamla namnet finns fortfarande kvar på busshållplatser och kommunal infrastruktur. Vintern 2012 byggdes en ny huvudentré.
Eleverna kommer företrädesvis från STO-regionen: Stenungsund, Tjörn och Orust.
Skolan har 5 högskoleförberedande program, 8 yrkesprogram, introduktionsprogram, lärlingsutbildning och gymnasiesärskola.
Här finns både yrkesprogram med anpassade lokaler och högskoleförberedande program. Läs mer här (källa: Wikipedia)
Om Fordons- och transportprogrammet:
Fordons- och transportprogrammets utbildningsanläggning finns i industriområdet Wallhamn på Tjörn. Här finns bilverkstad, lackeringsanläggning och plåtverkstad. Läs mer om utbildningen här.
Om APL – Arbetsplatsförlagt Lärande:
Arbetsplatsförlagt lärande (APL) avser praktik i den nya gymnasieförordningen och berör elever som påbörjat sin gymnasieutbildning efter 1 juli 2011. APL är obligatoriskt på alla yrkesprogram och kan även förekomma på högskoleförberedande program om skolan beslutat det. APL omfattar minst 15 veckor, alternativt halva studietiden när det rör sig om en lärlingsutbildning. Arbetstidslagen och de arbetstidsregler som finns i föreskrifterna om minderåriga gäller inte i detta fall, utan eleven ska anpassa sig efter arbetsplatsens tider såvida inte skolans rektor beslutat något annat. Källa: Wikipedia.